Er min enhed virkelig defekt?

Nogle gange fungerer din enhed ikke som forventet. I mange tilfælde kan du selv løse problemet. Hvis du selv løser problemet, behøver du ikke at sende din enhed til reparation, hvilket sparer dig tid!

Nedenfor finder du almindelige problemer og deres løsninger. Klik på et problem for at læse forklaringen.


Almene problemer

  • Min enhed oplader ikke

    Hvis telefonen ikke starter med det samme, kan batteriet have været tomt i et stykke tid. I så fald skal telefonen bruge lidt længere tid på at kunne oplades. Sæt din telefon i opladeren i mindst en time, og se, om den tænder derefter.

    • Defekt oplader: Hvis din telefon ikke vil oplades, kan det skyldes opladeren. Prøv opladeren sammen med en anden telefon, og prøv en anden oplader med din telefon. Glem ikke at skifte både stik og kabel, for det kan også være et problem med en af disse to ting. På den måde kan du kontrollere, om problemet skyldes telefonen eller opladeren.

    • Snavs i opladningsporten: Hvis du har haft din telefon i et stykke tid, kan der samle sig støv i opladningsporten. Dette kan medføre, at telefonen ikke længere oplades. Du kan forsøge at fjerne støvet selv med en speciel pipette, der blæser luften ud, eller du kan forsøge at puste støvet ud selv. Hvis det ikke virker, kan du besøge en telefonforretning i nærheden. De kan ofte fjerne støvet ret nemt for dig.

    • Min enhed kan ikke (længere) startes

      Uanset om din telefon er ny, eller om du har haft den i et stykke tid, kan det ske, at telefonen pludselig nægter at starte. Dette kan skyldes flere ting, så prøv de følgende råd, før du sender telefonen unødigt til reparation.

      • Udtageligt batteri: Har du en ny enhed, men den kan ikke tændes? Hvis du har en enhed med et udskifteligt batteri, er det muligt, at der stadig er en beskyttelsesfilm omkring batteriet. Beskyttelsesfilmen er placeret mellem batteriets og enhedens kontaktpunkter. I så fald skal du fjerne bagsiden af din enhed og batteriet. Fjern filmen og sæt batteriet ind i enheden igen. Tænd derefter telefonen igen.

      • Tomt batteri: Det er måske indlysende, men det kan være, at din telefon er løbet tør for strøm, og ikke har været tændt i lang tid, hvilket gør, at det tager længere tid, før den begynder at oplade. Sæt din telefon i opladeren i mindst en time, og se, om den tænder.

      • Defekt oplader: Hvis din telefon ikke vil oplades, kan det skyldes opladeren. Prøv opladeren sammen med en anden telefon, og prøv en anden oplader med din telefon. Glem ikke at skifte både stik og kabel, for det kan også være et problem med en af disse to ting. På den måde kan du kontrollere, om problemet skyldes telefonen eller opladeren.

      • Snavs i opladningsporten: Hvis du har haft din telefon i et stykke tid, kan der samle sig støv i opladningsporten. Dette kan medføre, at telefonen ikke længere oplades. Du kan forsøge at fjerne støvet selv med en speciel pipette, der blæser luften ud, eller du kan forsøge at puste støvet ud selv. Hvis det ikke virker, kan du besøge en telefonforretning i nærheden. De kan ofte fjerne støvet ret nemt for dig.

    • Mit batteri går hurtigt tør for strøm

      Hvis du har haft din telefon lidt længere tid, kan det ske, at telefonen løber hurtigere tør for strøm end i begyndelsen. Selv når du lige har fået din telefon, kan batteriet blive hurtigere fladt, end du havde regnet med. Den korte batterilevetid kan skyldes forskellige ting. Her er et par tips:

      • Opdater din software: Med hver softwareopdatering forsøger man at fordele strømmen, telefonen bruger, korrekt. Så der er en god chance for, at hvis du opdaterer din software, vil din batterilevetid pludselig blive meget længere igen. (Android, iOS)

      • Genstart telefonen regelmæssigt: Genstart telefonen hver uge. Dette forhindrer unødvendige programmer i at bruge batteriet og små hukommelsesfejl i at påvirke batteriets holdbarhed.

      • Slå unødvendige funktioner og apps fra: Bluetooth, wi-fi og GPS er funktioner på din telefon, som du ikke har brug for hele dagen, men som bruger en frygtelig masse strøm. Sluk dem derfor altid, når du ikke længere bruger dem. Tag også et kig på telefonens batteriindstillinger. Her kan du se, hvor meget batteri din telefon bruger pr. app.
    • Min telefon er langsom

      Det er ikke overraskende, at din telefon efter et stykke tid reagerer lidt langsommere, end da den var ny. Her er et par tips til at sikre, at din telefons reaktionshastighed forbedres:

      • Opdater din software: Med hver softwareopdatering forsøger man at få hardwaren på din telefon til at fungere bedre sammen med softwaren på din telefon. Så når du foretager en softwareopdatering, er der gode chancer for, at din telefon bliver lidt hurtigere igen. (Android, iOS)

      • Nulstil telefonen: Ved å tilbakestille telefonen til fabrikkinnstillingene vil alt bli gjenopprettet, og den vil sannsynligvis oppføre seg som før. Alle feil vil bli fjernet, og filene dine vil ikke lenger være i veien. (Android, iOS)

      • Fjern unødvendigt indhold fra telefonen: Både lagerplads og cachehukommelse kan fylde telefonen op og dermed gøre den langsommere. Hvis du tømmer din cache fra tid til anden og holder styr på dine filer, kan du forhindre, at dette sker.
    • Min enhed er ikke indstillet til det sprog, jeg ønsker

      Det er muligt, at enheden ikke viser dit eget sprog, første gang den startes op. De fleste telefoner giver dig mulighed for at skifte sprog lige fra starten. Hvis dette ikke er tilfældet, kan du ofte løse problemet ved at sætte dit SIM-kort i. Sluk telefonen, indsæt et SIM-kort fra det ønskede sprog, og genstart telefonen. Du får nu som oftest vist muligheden for at indstille telefonen til dette sprog.

    • Min enhed har SIM-lås

      Gomibo tilbyder kun ulåste enheder. Hvis du har bestilt din telefon via Gomibo, er den altid ulåst. Måske er der noget andet i vejen med dit SIM-kort. Se spørgsmålet "Min telefon genkender ikke mit SIM-kort" nedenfor, for at finde en løsning.

      Bruger du et ikke-europæisk SIM-kort?
      Nogle telefoner er udstyret med en egnsbaseret lås, så en telefon, der f.eks. er fremstillet til det europæiske marked, ikke kan sælges i USA. Hos Gomibo sælger vi kun europæiske telefoner. Hvis du bruger et ikke-europæisk SIM-kort, kan det derfor ske, at det ikke virker på grund af denne egnsbaserede lås.

      Den egnsbaserede lås udløber på mange enheder ved at ringe (kontinuerligt) i 5 minutter med et europæisk SIM-kort. I dette tilfælde kan du forsøge at ophæve den egnsbaserede lås ved at låne en vens eller et familiemedlems europæiske SIM-kort og bruge det til at foretage et opkald via din telefon. Du kan også købe et europæisk forudbetalt kort og bruge det til at foretage et opkald af fem minutters varighed. Bemærk venligst: Den egnsbaserede lås kan ikke altid deaktiveres. Vi anbefaler derfor altid, at du bruger et europæisk SIM-kort i din enhed.

    • Min telefon genkender ikke mit SIM-kort

      Hvis telefonen ikke beder om en pinkode, når du har sat SIM-kortet i, bliver SIM-kortet sandsynligvis ikke læst. I første omgang er det godt at vide, om problemet skyldes SIM-kortet eller telefonen. For at finde ud af det skal du udføre et krydstjek af SIM-kortet:

      1. Sæt dit eget SIM-kort i en anden telefon, og se, om det virker;
      2. Sæt et andet SIM-kort i telefonen, og se, om det virker.

      Hvis dit SIM-kort heller ikke virker i en anden telefon, er det SIM-kortet, der er problemet. Hvis din telefon ikke fungerer med et andet SIM-kort, er det din telefon, der er problemet.

      Bruger du et udskåret SIM-kort? Nogle enheder er meget følsomme over for SIM-kortets form og fungerer ikke korrekt, hvis kortet er skåret en smule skævt. Prøv at se, om et originalt micro eller nano SIM-kort virker. For at være på den sikre side skal du prøve det udskårne SIM-kort i en anden enhed. På denne måde kan du finde ud af, om problemet skyldes SIM-kortet eller enheden.

      Var telefonen tændt, da du satte SIM-kortet i? Genstart så enheden. Virker den stadig ikke? Så kan din telefon have en defekt. Vi hjælper dig gerne med at løse dette. Se venligst vores side om Garanti og Reparationer.

    • Min enhed har ingen tjeneste

      Det kan enten være et problem med telefonen eller med dit SIM-kort. Prøv først at finde ud af, hvor problemet ligger.

      1. Sæt først SIM-kortet i telefonen igen, og genstart den. Sørg for, at du har indtastet din pinkode, og tjek, om du har dækning nu.
      2. Har du ikke fået nogen mobiltjeneste endnu? Sæt dit SIM-kort i en anden telefon. Hvis du nu har forbindelse, kan det være et problem med din telefon. For at udelukke dette er det en god idé at prøve følgende ting først. Selv hvis du ikke har adgang til tjenesten, kan du prøve følgende trin.
      3. Indsæt et andet SIM-kort, f.eks. en vens eller et familiemedlems, i din enhed. Kontrollér, om du har tjeneste med dette kort. Har du det nu? Så er det dit SIM-kort eller din udbyders dækning, der er problemet. Du kan ansøge om et nyt SIM-kort via din udbyder.
      4. Har du ingen tjeneste med et andet SIM-kort? Så er det sandsynligvis din enhed, der er problemet. Prøv først at nulstille telefonen først, det løser ofte problemet.

      Hjælper ovenstående tips ikke? Så hjælper vi dig naturligvis gerne med at løse dem. Se vores side om Garanti og Reparasjoner.

    • Min enhed opretter ikke forbindelse til mobilt internet

      Har du ikke forbindelse til internettet? Dette kan skyldes visse indstillinger på telefonen. I så fald kan du prøve at ændre APN-indstillingerne manuelt.

    • Min skærm reagerer ikke

      Hvis skærmen ikke reagerer, er telefonens TalkBack-funktion muligvis aktiveret. Det ændrer fuldstændigt den måde, du bruger din telefon på. Slå TalkBack-funktionen fra, så bør skærmen fungere igen.

    • Min skærm har et rødt skærmbillede

      Hvis enhedens skærm pludselig er mere rød end normalt, er der muligvis aktiveret en nattilstand.

      • Android-enheter kan du kontrollere dette ved at stryge to gange fra top til bund. Dette åbner indstillingerne, hvor du kan kontrollere, om nattilstand er slået til. Deaktiver denne funktion ved at trykke på knappen
      • iPhones kan du kontrollere dette ved at stryge fra bunden til toppen. Dette vil åbne kontrolpanelet. Hold skyderen for lysstyrke nede i lang tid (eller tryk hårdt på den med 3D Touch), og se, om True Tone og Night Shift er aktiveret. Deaktiver begge funktioner ved at trykke på knappen.

      Blev dit problem ikke løst?
      Så kan det også være et problem med indstillingerne på din skærm. Hvis du har en telefon med en AMOLED-, Super AMOLED- eller OLED-skærm, kan det skyldes indstillingerne på skærmen. På de fleste telefoner kan du åbne dem ved at trykke på "Indstillinger" og "Skærm". Hvis du finder en indstilling kaldet "Skærmkalibrering" her, kan du justere farverne på din skærm ved hjælp af f.eks. en skyder.

    • Min skærm har en "død" eller blinkende pixel

      Er en af pixelerne på skærmen farvet anderledes end resten, eller blinker den hvidt, når du ringer? I de fleste tilfælde er det en nærhedssensor. En nærhedssensor er en sensor, der kan "se", om du taler i telefonen og holder telefonen mod øret. Din skærm slukker derefter automatisk, så du ikke lægger på ved et uheld, når du rammer skærmen med øret.

      På enheder med et bredt indsnit eller brede kanter er nærhedssensoren ofte indbygget i indsnittet eller kanterne. Når skærmen fylder hele forsiden, er den normalt integreret i selve skærmen.

    • Min enhed er langsom, går ofte ned eller har pludselig en kort batterilevetid

      Hvis du bruger din enhed meget, vil lagerpladsen langsomt blive fyldt op med apps, filer og arbejdsprocesser. Dette kan medføre, at telefonen bliver langsommere, oftere crasher eller har en kortere batterilevetid.

      • Slet filer: Prøv at slette filer som f.eks. apps, fotos, film og musik fra din telefon. Dette vil reducere mængden af RAM, der bruges, og øge den tilgængelige lagerplads på din enhed. Dette har ofte en positiv effekt på hastigheden og batterilevetiden.
      • Nulstil enheden: Hvis du vil starte helt forfra, kan du nulstille enheden. Dette gendanner telefonen til fabriksindstillingerne. Ved at gendanne fabriksindstillingerne sletter telefonen alle filer på enheden. Så lav først en sikkerhedskopi af de filer, du vil beholde! Gendan telefonen til fabriksindstillingerne ved at gå til "Backup og nulstil" i indstillingerne. Tryk på "Gendan til fabriksindstillingerne". Når du har gjort det, vil din telefon være helt tømt for data igen, og problemerne vil sandsynligvis være løst.
    • Der er ingen lyd i mine høretelefoner

      Hvis du har in-ear-høretelefoner, f.eks. Apple AirPods, kan der komme snavs ind i øretelefonerne. Når lyden pludselig forsvinder, skyldes det som regel snavs, der har ophobet sig. Snavs kan ophobe sig i øretelefoner, hvis de ikke rengøres, så det er vigtigt, at du rengør dem regelmæssigt. På Apples hjemmeside kan du læse, hvordan du rengør AirPods. Følg også disse tips, hvis du har in-ear-øretelefoner fra et andet mærke.